Allah SWT berkehendak
untuk menciptakan Nabi Adam. Allah SWT berfirman kepada para malaikat:
"Sesungguhnya Aku
hendak menjadikan khalifah di bumi. " (QS. al- Baqarah: 30)
Terdapat perbezaan
pendapat berkenaan dengan makna khilafah (perihal menjadi khalifah) Nabi Adam.
Ada yang mengatakan, bahawa ia sebagai khalifah dari kelompok manusia yang
pertama-tama datang ke bumi di mana kelompok ini membuat kerosakan dan
menumpahkan darah di dalamnya. Ada yang mengatakan, bahawa ia adalah
khalifatullah, dengan pengertian bahawa ia sebagai khalifah (utusan Allah)
dalam melaksanakan perintah-perintah-Nya dan hukum-hukum-Nya, kerana ia adalah
utusan Allah yang pertama. Demikianlah yang kami yakini.
Abu Dzar bertanya
kepada Rasulullah s.a.w tentang Nabi Adam: "Apakah ia sebagai nabi yang
diutus?" Beliau menjawab: "Benar." Beliau ditanya: "Ia
menjadi rasul bagi siapa? Sementara di bumi tidak ada seorang pun?" Beliau
menjawab: "Ia menjadi rasul bagi anak-anaknya."
Tabir penciptaan
disingkap di tengah-tengah para malaikat-Nya. Allah SWT berfirman:
"Ingatlah ketika
Tuhanmu berfirman kepada para malaikat: 'Sesungguhnya Aku hendak menjadikan
seorang khalifah di muka bumi' Mereka berkata: 'Mengapa Engkau hendak
menjadikan khalifah di bumi itu orang yang akan membuat kerosakan padanya dan
menumpahkan darah, padahal Kami senantiasa bertasbih dengan memuji Engkau dan
menyucikan Engkau ?'
Tuhan berfirman: 'Sesungguhnya
Aku mengetahui apa yang tidak kamu ketahui.'" (QS. al-Baqarah: 30)
Berkenaan dengan ayat
tersebut, para mufasir memberikan komentar yang beragam. Dalam tafsir al-Manar
disebutkan: "Sesungguhnya ayat- ayat ini termasuk ayat-ayat mutasyabihat
yang tidak dapat ditafsirkan zahirnya. Sebab, di lihat dari ketentuan dialog
(at-Takhathub) ia mengandung konsultasi dari Allah SWT. Tentu yang demikian itu
mustahil bagi-Nya. Di samping itu, ia juga mengandung pemberitahuan dari-Nya
kepada para malaikat yang kemudian diikuti dengan penentangan dan perdebatan
dari mereka. Hal seperti ini tidak layak bagi Allah SWT dan bagi para
malaikat-Nya. Saya lebih setuju untuk mengalihkan makna cerita tersebut pada
sesuatu yang lain."
Sedangkan dalam tafsir
al-Jami' li Ahkamil Qur'an disebutkan: "Sesungguhnya Allah telah
memberitahukan kepada para malaikat-Nya, bahawa jika Dia menjadikan ciptaan di
muka bumi maka mereka akan membuat kerosakan dan menumpahkan darah."
Ketika Allah berfirman:
"Sesungguhnya Aku
hendak menjadikan seorang khalifah di muka bumi, " (QS. al-Baqarah: 30)
Mereka bertanya:
"Apakah ini adalah khalifah yang Engkau ceritakan kepada kami bahawa
mereka akan membuat kerosakan di muka bumi dan menumpahkan darah, ataukah
khalifah selainnya?" Dalam tafsir Fi Zhilalil Qur'an disebutkan: "Sesungguhnya
para malaikat melalui fitrah mereka yang suci yang tidak membayangkan kecuali
kebaikan dan kesucian, mereka mengira bahawa tasbih dan menguruskan Allah
adalah puncak dari segala wujud. Puncak ini terwujud dengan adanya mereka,
sedangkan pertanyaan mereka hanya menggambarkan kehairanan mereka, bukan
berasal dari penentangan atau apa pun juga."
Kita melihat bagaimana
para mufasir berijtihad untuk menyingkap hakikat, lalu Allah SWT menyingkapkan
kedalaman dari Al-Quran pada masing-masing dari mereka. Kedalaman Al-Quran
sangat mengagumkan. Kisah tersebut disampaikan dalam gaya dialog, suatu gaya
yang memiliki pengaruh yang kuat. Tidakkah Anda melihat bahawa Allah SWT
berfirman:
"Kemudian Dia
menuju langit dan langit itu masih merupakan asap, lalu Dia berkata kepadanya
dan kepada bumi: Datanglah kamu keduanya menurut perintah-Ku dengan suka hati
atau terpaksa.' Keduanya menjawab: 'Kami datang dengan suka hati.'" (QS.
Fushshilat: 11)
Apakah seseorang
membayangkan bahawa Allah SWT berbicara dengan langit dan bumi, dan bumi dan
langit pun menjawabnya sehingga terjadi dialog ini di antara mereka?
Sesungguhnya Allah SWT memerintahkan langit dan bumi sehingga keduanya taat.
Allah SWT menggambarkan apa yang terjadi dengan gaya dialog hanya untuk
meneguhkan dalam fikiran dan menegaskan maknanya serta penjelasannya.
Penggunaan gaya dramatis dalam kisah Nabi Adam mengisyaratkan makna yang dalam.
Kita membayangkan
bahawa Allah SWT ketika menetapkan penciptaan Nabi Adam, Dia memberitahukan
kepada malaikat-Nya dengan tujuan agar mereka bersujud kepadanya, bukan dengan
tujuan mengambil pendapat mereka atau bermusyawarah dengan mereka. Maha Suci
Allah SWT dari hal yang demikian itu. Allah SWT memberitahukan mereka bahawa
Dia akan menjadikan seorang hamba di muka bumi, dan bahawa khalifah ini akan
mempunyai keturunan dan cucu-cucu, di mana mereka akan membuat kerosakan di
muka bumi dan menumpahkan darah di dalamnya. Lalu para malaikat yang suci
mengalami kebingungan. Bukankah mereka selalu bertasbih kepada Allah dan
mensucikan-Nya, namun mengapa khalifah yang terpilih itu bukan termasuk dari
mereka? Apa rahsia hal tersebut, dan apa hikmah Allah dalam masalah ini?
Kebingungan malaikat dan keinginan mereka untuk mendapatkan kemuliaan sebagai
khalifah di muka bumi, dan kehairanan mereka tentang penghormatan Adam
dengannya, dan masih banyak segudang pertanyaan yang tersimpan dalam diri
mereka. Namun Allah SWT segera menepis keraguan mereka dan kebingungan mereka,
dan membawa mereka menjadi yakin dan berserah diri. Firman-Nya:
"Sesungguhnya Aku
mengetahui apa yang kamu tidak ketahui." (QS. al-Baqarah: 30)
Ayat tersebut
menunjukkan keluasan ilmu Allah SWT dan keterbatasan ilmu para malaikat, yang
kerananya mereka dapat berserah diri dan meyakini kebenaran kehendak Allah.
Kita tidak membayangkan terjadinya dialog antara Allah SWT dan para malaikat
sebagai bentuk pengutusan terhadap Allah dan penghormatan terhadap para
malaikat- Nya. Dan kita meyakini bahawa dialog terjadi dalam diri malaikat
sendiri berkenaan dengan keinginan mereka untuk mengembang khilafah di muka
bumi, kemudian Allah SWT memberitahu mereka bahawa tabiat mereka bukan
disiapkan untuk hal tersebut.
Sesungguhnya tasbih
pada Allah SWT dan menyucikan-Nya adalah hal yang sangat mulia di alam
wujud, namun khilafah di muka bumi bukan hanya dilakukan dengan hal itu. Ia
memerlukan karakter yang lain, suatu karakter yang haus akan pengetahuan dan
lumrah baginya kesalahan. Kebingungan atau kehairanan ini, dialog yang terjadi
dalam jiwa para malaikat setelah diberitahu tentang penciptaan Nabi Adam, semua
ini layak bagi para malaikat dan tidak mengurangi kedudukan mereka sedikit pun.
Sebab, meskipun kedekatan mereka dengan Allah SWT dan penyembahan mereka
terhadap-Nya serta penghormatan-Nya kepada mereka, semua itu tidak
menghilangkan kedudukan mereka sebagai hamba Allah SWT di mana mereka tidak
mengetahui ilmu Allah SWT dan hikmah-Nya yang tersembunyi, serta alam ghaibnya
yang samar. Mereka tidak mengetahui hikmah-Nya yang tinggi dan sebab-sebab
perwujudannya pada sesuatu.
Setelah beberapa saat
para malaikat akan memahami bahawa Nabi Adam adalah ciptaan baru, di mana dia
berbeza dengan mereka yang hanya bertasbih dan menyucikan Allah, dan dia pun
berbeza dengan haiwan- haiwan bumi dan makhluk-makhluk yang ada di dalamnya
yang hanya menumpahkan darah dan membuat kerosakan. Sesungguhnya Nabi Adam akan
menjadi ciptaan baru dan keberadaannya disertai dengan hikmah yang tinggi yang
tidak ada seorang pun mengetahuinya kecuali Allah SWT.
Allah SWT berfirman:
"Dan Aku tidak
menciptakan jin dan manusia kecuali untuk menyembah kepada-Ku." (QS.
adz-Dzariyat: 56)
Ibnu Abbas membaca
ayat tersebut: "Liya'rifuun" (agar mereka mengenal Aku). Pengetahuan
merupakan tujuan dari penciptaan manusia. Dan barangkali pendekatan yang
terbaik berkenaan dengan tafsir ayat tersebut adalah apa yang disampaikan oleh
Syekh Muhammad Abduh: "Dialog yang terdapat dalam ayat tersebut adalah
urusan Allah SWT dengan para malaikat-Nya di mana Dia menggambarkan kepada kita
dalam kisah ini dengan ucapan, pertanyaan, dan jawapan. Kita tidak mengetahui
hakikat hal tersebut. Tetapi kita mengetahui bahawa dialog tersebut tidak
terjadi sebagaimana lazimnya yang dilakukan oleh sesama kita, manusia."
Para malaikat mengetahui
bahawa Allah SWT akan menciptakan khalifah di muka bumi. Allah SWT menyampaikan
perintah-Nya kepada mereka secara terperinci. Dia memberitahukan bahawa Dia
akan menciptakan manusia dari tanah. Maka ketika Dia menyempurnakannya dan
meniupkan roh di dalamnya, para malaikat harus bersujud kepadanya. Yang harus
difahami bahawa sujud tersebut adalah sujud penghormatan, bukan sujud
ibadah, kerana sujud ibadah hanya diperuntukkan kepada Allah SWT.
Allah SWT berfirman:
"Ingatlah ketika
Tuhanmu berfirman kepada para malaikat: 'Sesungguhnya Aku akan menciptakan
manusia dari tanah.' Maka apabila telah Kusempurnakan kejadiannya dan Kutiupkan
kepadanya roh (ciptaan)Ku; hendaklah kamu bersyukur dengan bersujud kepadanya.
' Lalu seluruh malikat itu bersujud semuanya, kecuali Iblis. Dia menyombongkan
diri dan dia termasuk orang-orang yang kafir. " (QS. Shad: 71-74)
Allah SWT mengumpulkan
segenggam tanah dari bumi; di dalamnya terdapat yang berwarna putih,
hitam, kuning, coklat dan merah. Oleh kerana itu, manusia memiliki
beragam warna kulit. Allah SWT mencampur tanah dengan air sehingga menjadi
tanah liat kering yang berasal dari lumpur hitam yang diberi bentuk. Dari
tanah inilah Allah menciptakan Nabi Adam. Allah SWT menyempurnakannya dengan
kekuasaan-Nya lalu meniupkan roh-Nya di dalamnya, kemudian bergeraklah tubuh
Nabi Adam dan tanda kehidupan mulai ada di dalamnya.
Selanjutnya, Nabi Adam
membuka kedua matanya dan ia melihat para malaikat semuanya bersujud kepadanya,
kecuali satu makhluk yang berdiri di sana. Nabi Adam tidak tahu siapakah
makhluk yang tidak mahu bersujud itu. Ia tidak mengenal namanya. Iblis berdiri
bersama para malaikat tetapi ia bukan berasal dari golongan mereka. Iblis
berasal dari kelompok jin. Allah SWT menceritakan kisah penolakan Iblis untuk
sujud kepada Nabi Adam pada beberapa surah. Allah SWT berfirman:
"Allah berfirman:
'Hai Iblis, apa yang menghalangi kamu sujud kepada yang telah Ku-ciptakan
dengan kedua tangan-Ku. Apakah kamu menyombongkan diri ataukah kamu merasa
termasuk orang-orang yang lebih tinggi? 'Iblis berkata: 'Aku lebih baik
daripadanya, kerana Engkau ciptakan aku dari api, sedangkan dia Engkau ciptakan
dari tanah.' Allah berfirman: 'Maka keluarlah kamu dari syurga; sesungguhnya
kamu adalah orang yang terkutuk. Sesungguhnya kutukan-Ku tetap atasmu sampai
hari pembalasan.' Iblis berkata: 'Ya Tuhanku, bertangguhlah aku sampai hari
mereka dibangkitkan.' Allah berfirman: 'Sesungguhnya kamu termasuk orang-orang
yang diberi tangguh, sampai kepada hari yang telah ditentukan waktunya (hari
kiamat).' Iblis menjawab: 'Demi kekuasaan-Mu, aku akan menyesatkan mereka
semua, kecuali hamba-hamba-Mu yang mukhlis di antara mereka.'" (QS. Shad:
75-83)
Nabi Adam mengikuti
peristiwa yang terjadi di depannya. Ia merasakan suasana cinta, rasa takut, dan
kebingungan. Nabi Adam sangat cinta kepada Allah SWT yang telah menciptakannya
dan memuliakannya dengan memerintahkan para malaikat-Nya untuk sujud kepadanya.
Adam juga merasa takut saat melihat Allah SWT marah terhadap iblis dan mengusirnya
dari pintu rahmat-Nya. Ia merasakan kebingungan ketika melihat makhluk ini yang
membencinya, padahal ia belum mengenalnya. Makhluk itu membayangkan bahawa ia
lebih baik dari Nabi Adam, padahal tidak ada bukti yang menunjukkan bahawa
salah satu dari mereka lebih baik dibandingkan dengan yang lain.
Kemudian alangkah
anehnya alasan iblis. Ia membayangkan bahawa api lebih baik dari tanah. Dari
mana ia mendapatkan ilmu ini? Seharusnya ilmu ini berasal dari Allah SWT kerana
Dialah yang menciptakan api dan tanah dan mengetahui mana di antara keduanya
yang paling utama.
No comments:
Post a Comment